Efectele de la acest nivel aduc o remarcabilă îmbunătăţire a formei personale într-un regim aerob, în care corpul nu îşi face o datorie de oxigen. Pe scurt creşte capacitatea de efort, creşte tonusul şi masa musculară, se îmbunătăţeşte flexibilitatea, mai ales în zona mediană a corpului, respectiv talia şi şoldurile.

Se măreşte elasticitatea şi flexibilitatea articulaţiilor şi a tendoanelor. Oasele devin mai rezistente şi este combătută osteoporoza. Creşte cantitatea de lichid sinovial. În cazul afecţiunilor articulare cronice, durerile şi limitarea mişcărilor dispar mai repede.

Mecanisme: Mişcările specifice Taijiquan-ului, de intensitate medie, corelate natural cu respiraţia, coordonate între ele astfel încât corpul să se mişte unitar. Intervin frecvent mişcări ce descriu Simbolul Taiji: întoarceri, rotiri şi spiralări.

Muşchii devin mai puternici iar când nu sunt folosiţi au tonusul scăzut. Sunt eliminate astfel contracturile involuntare cronice. Deasemenea muşchii devin mai elastici iar fibrele se alungesc.

Mecanism: Prin mişcările de răsucire şi spiralare pe un fond de relaxare.

Scade probabilitatea de accidentarea prin cădere, lucru foarte important mai ales pentru persoanele vârstnice, care au o capacitate redusă de refacere osoasă după fracturi.

Mecanisme: Se îmbunătăţeşte capacitatea de a conştientiza toate părţile corpului. Creşte capacitatea de a face mişcări coordonate, economice, folosind întreg corpul.

Scade gradat cantitatea de grăsime din jurul maselor musculare. Se reglează greutatea corporală, prin pierdere sau luare în greutate, şi se ajunge la un optim al raportului masă musculară / grăsime.

Mecanism: Arderea caloriilor în exces depuse, are efect de o intensitate comparabilă cu cea a surfing-ului. Creşte metabolismul fibrelor musculare, acestea se hipertrofiază şi li se îmbunătăţeşte vascularizarea.

Reduce defectele de postură şi curburile anormale ale coloanei vertebrale.

Mecanism: “Alinierea” segmentelor osoase, conform normelor posturale ergonomice specifice Taijiquan-ului.

Taijiquan-ul poate reduce severitatea diabetului.

Mecanisme: Preluarea şi folosirea în fibrele musculare a cantităţii excesive de glucoză din sânge, precum şi prin scăderea nivelurilor hormonilor hipergliceminanţi eliberaţi de stres, cortizolul şi noradrenalina.

Metabolismul creierului este profund perturbabil în egală măsură, atât de hipoglicemie cât şi de hiperglicemie. Acestea pot afecta activitate integratoare a creierului, ceea ce ne va influenţa major starea de bine şi cât de curând va leza sănătatea tuturor aparatelor şi sistemelor organismului.

Taijiquan-ul acţionează astfel printr-un lanţ ce are la un capăt digestia (splinei, partea exocrină a pancresului şi ficatul ce stochează excesul de glucide pentru a regla nivelul glucozei serice sub influenţa insulinei), şi la celălalt capăt creierul, un organ dependent de glucoză.

Perspectiva Medicinei Traditionale Chineze

Muşchii sunt asociaţii organului energetic splină (sau splină – pancreas). Neîntâmplător, splinei îi sunt asociate atât gustul dulce (glucidele) cât şi pancreasul fizic.

În timpul exersării Taijiquan-ului metabolismul muşchiului este aerob, depinde de glucoza sanguină, pe care o extrage fără a fi necesară intervenţia insulinei! Astfel, folosirea prelungită a muşchilor în regim aerob va reduce nivelul glucozei, cruţând astfel celulele insulare ale pancreasul endocrin şi polul vascular al celulelor hepatice, chiar şi după încetarea efortului. În mod reciproc, Muşchii (Rou) sunt lipsiţi de putere când funcţiile principale ale splinei, digestia şi absorbţia, sunt deficitare.

Pentru program cursuri <click aici>