Beneficiile practicii Tai Chi Chuan (taijiquan) se manifestă atât în plan fizic cât şi în plan psihomental. Practic nu există structură a fiinţei care să nu fie influenţată de practica Tai Chi Chuan-ului.

Rezultatele se manifestă în primul rând la nivel fizic. Corpul devine armonios, bine proporţionat. Se reglează de asemenea activitatea organelor interne şi în particular secreţiile hormonale.

De îmbinarea echilibrată a celor două stări – concentrare şi relaxare, din timpul exersării Tai Chi Chuan, beneficiază din plin sistemul nervos central. Astfel, exersarea minţii şi a corpului în acelaşi timp stimulează cortexul cerebral, prin excitarea anumitor regiuni şi inhibiţia protectoare a altor regiuni. Acest lucru permite creierului să se ”odihnească” şi eliberează cortexul cerebral de excitaţia continuă, patologică, care este cauza apariţiei anumitor boli nervoase. Aşa se explică de ce Tai Chi Chuan-ul contribuie la ameliorarea şi chiar la vindecarea unor boli nervoase şi psihice.

Mişcările de întindere, spiralare, relaxarea ritmică a muşchilor asigură circulaţia sanguină corectă la nivelul tuturor grupelor musculare, a articulaţiilor precum şi la nivelul organelor interne

Un alt efect al practicării Tai Chi Chuan-ului este normalizarea nivelului de colesterol din sânge şi implicit a tensiunii arteriale şi scăderea ratei de incidenţă a arteriosclerozei.

Respiraţia din practica Tai Chi Chuan-ului este naturală, abdominală, coordonată cu mişcările, ajungând să fie prelungă, lentă, profundă, continuă şi relaxată. Acest tip de respiraţie implică folosirea muşchiului diafragmei şi a muşchilor abdominali, favorizând folosirea cât mai eficientă a plămânilor precum şi creşterea capacităţii pulmonare. Folosirea plămânilor la întreaga lor capacitate aduce beneficii ventilaţiei pulmonare şi bineînţeles metabolismului schimbului de oxigen şi de dioxid de carbon. În plus, mărirea capacităţii pulmonare duce la creşterea elasticităţii ţesutului pulmonar precum şi a tuturor muşchilor implicaţi în respiraţie, la întărirea şi mărirea cutiei toracice, prevenind astfel apariţia unei boli frecvent asociată cu îmbătrânirea, cum ar fi rigidizarea şi osificarea cutiei toracice.

Unul dintre principalii factori care intervin în îmbunătăţirea sistemului cardio-vascular este respiraţia profund abdominală din timpul exersării.

Practica Tai Chi Chuan intervine şi în întărirea sistemului imunitar. S-a observat că, în general, practicanţii de Tai Chi Chuan suferă într-o proporţie mult mai redusă de răceli, gripe şi boli autoimune.

Exersarea corectă a Tai Chi Chuan-ului permite eliminarea atât a tensiunilor fizice (musculare) cât şi a tensiunilor psiho-emoţionale. Supleţea fizică dobândită prin exersarea zilnica se reflecta si pe plan psihic.

Principiile de bază, metodele Tai Chi Chuan-ului precum şi beneficiile acestei arte străvechi în domeniul sănătăţii sunt în acord cu punctele de vedere ale ştiinţelor actuale: psihologie, medicină, biochimie, medicină sportivă şi alte domenii conexe ale acestora.

Primele semnale ale remarcării efectelor sanogene ale Tai Chi Chuan-ului au venit de la vârstnici, unde s-a remarcat îmbunătăţirea stabilităţii şi scăderea frecvenţei căderilor, iar la femeile aflate după menopauză s-a remarcat o diminuare a pierderii densităţii osoase. Pornind de la aceste date, în 1988 Organizaţia Mondială a sănătăţii a declarat Taijiquan-ul ca fiind “cel mai bun exerciţiu cunoscut pentru sănătate”.

Ulterior creşterii popularităţii Tai Chi Chuan-ului, s-au putut constitui şi grupe de studiu ştiinţific ale acestuia. Aplicându-se legile statisticii şi folosind grupe martor au fost consemnate: îmbunătăţirea adaptării la efort aerob a sistemelor locomotor şi cardiovascular, creşterea armonioasă a masei musculare, diminuarea şi apoi dispariţia durerilor cronice în bolile articulare, şi cel mai remarcabil, un mai bun management al stres-ului. Acest din urmă aspect este reflectat în scăderea hipertensiunii arteriale, creşterea calităţii somnului, capacitate crescută de focalizare, dispariţia episoadelor de irascibilitate crescută sau depresive. Un alt rezultat minunat a fost constatarea scăderii glicemiei şi a episoadelor inflamatorii la pacienţi cu diabet zaharat de tip 2 (non-insulino-dependent).

Toate aceste beneficii, pe care le putem actualiza în noi înşine oricând printr-o practică corectă, fac din Tai Chi Chuan unul dintre cele mai importante daruri pe care cultura chineză l-a făcut întregii umanităţi. Poate tocmai de aceea Times Magazine în numărul său din 5 august 2002 denumeşte Tai Chi Chuan-ul “exerciţiul perfect”.

În concluzie, de efectele practicii Tai Chi Chuan beneficiază toate sistemele corpului. Exersarea constantă are ca rezultat conlucrarea armonioasă a tuturor organelor şi, ca urmare, îmbunătăţirea sănătăţii.

Poti invata si tu Tai Chi Chuan in cadrul cursurilor saptamanale organizate de Academia Artasia!