Poate cea mai clară perspectivă asupra efectelor benefice ale practicii Taijiquan-ului asupra sănătăţii umane este adusă de Medicina Tradiţională Chineză (MTC). Departe de a fi ceva exotic sau misterios, inaccesibil occidentalului, MTC este focalizată pe aspectul subiectiv al individului, fiind în aceaşi timp o medicină ce integrează funcţia înaintea detaliilor anatomice.

Importanţa experienţei subiective

Studiul subiectivităţii se referă la studiul psihicului uman. Psihicul este cel care guvernează întregul ansamblu al fiinţei umane, buna funcţionare a acestuia influienţând în bine toate celelalte aspecte ale sănătăţii.

Deşi poate părea inedit, punerea accentului pe aspectul subiectiv nu este apanajul exclusiv al MTC. Chiar Organizaţia Mondială a Sănătăţii (O.M.S.), organizaţie contemporană din plină epocă a dominaţiei aspectului obiectiv, material, în încercarea de a-şi defini propriul obiect de activitate, postulează că “sănătatea este starea de bine la nivel fizic, psihic şi social”.

Această “stare de bine” este ceva eminamente subiectiv, care poate fi resimţit doar în interiorul propriului psihic, de către fiecare dintre noi. Bineînţeles că acest lucru nu trebuie să existe doar în imaginaţia noastră (care este deasemenea tot în psihicul nostru), ci trebuie să fie ancorat în realitatea obiectivă, accesibilă şi tuturor celorlalţi oameni: să arătăm frumoşi şi tineri în raport cu vârsta noastră, să fim tonici, optimişti, să avem postura şi mişcările armonioase, să avem putere de muncă fizică şi psihică, să avem o digestie perfectă, o greutate corporală optimă, un somn odihnitor.

Aspectul integrativ al Medicinei Traditionale Chineze

Acest aspect se referă la faptul că omul este privit în cultura chineză ca un întreg, ca un sistem deschis, care face un schimb permanent de substanţă, energie şi informaţie cu celelalte părţi ale Universului. În această viziune integrativă sunt la fel de importante atât obiectivitatea cât şi subiectivitatea, atât activitatea cât şi repausul, atât Yin-ul cît şi Yang-ul. Nimic nu ne-a fost dat în plus, nimic nu ne lipseşte pentru a putea fi fericiţi, şi cel mai important, nimic nu poate fi separat sau lăsat de o parte, ci trebuie integrat demersului nostru de transformare către “mai bine”.

Aceste “stări” şi “senzaţii” de bine, mai mult sau mai puţin nuanţate, care la o primă vedere pot fi considerate heterogene sau cel puţin exotice, sunt integrate în MTC într-un singur concept: energia (Qi). Pe scurt, cu cât ai senzaţii de “bine” mai diverse, mai nuanţate, mai clare şi “în cantitate mai mare”, se spune că ai mai multă energie (Qi).

Prin practica Taijiquan-ului, creşte nivelul global al energiei interne (Qi). În plus, această cantitate crescută de energie (Qi) este pusă în mişcare prin corp, o mai bună circulaţie a energiei (Qi-ului) fiind asociată cu o mai bună stare se sănătate.

Acestui proces i se descriu mai multe etape corespunzătoare nivelului atins în practică. Energia internă (Qi), atunci când este în abundentă mai întâi umple şi deblochează cele 12 meridiane principale (Jing Luo), apoi deschide Micul Circuit Celest (Xiao Zhou Tian) şi Marele Circuit Celest (Da Zhou Tian).

Importanţa funcţiei 

În MTC, aspectul funcţional primează asupra celui material. De exemplu suprapunerea unui organ energetic (Zang) peste un organ fizic, existent în interiorul corpului uman nu se face foarte strict, ci printr-o proiectare simbolică ce poate include mult mai multe organe fizice, sau dimpotrivă, funcţiile mai multor organe energetice (Zang) pot fi deservite de un singur organ fizic.

Astfel, deşi la o primă vedere lista aparatelor şi sistemelor a căror activitate este îmbunătăţită prin Taijiquan poate părea destul de eterogenă (nervos şi endocrin, locomotor, respirator, digestiv, cardio-vascular, imun), din punct de vedere al Medicinei Tradiţionale Chineze, Taijiquan-ul se adresează în special “punerii în formă” a Sistemului Rinichi (Shen). Acest sistem vast cuprinde: Sistemul Nervos Central (măduva spinală şi creierul), aparatul reproducător, sistemul endocrin, metabolismul apei şi funcţia de excreţie, oasele şi măduva osoasă, părul, secreţia salivară.

Această “punere în formă” a <<Sistemului Rinichi>> se face, în mare, în două feluri:
•La nivel bazal (exersarea bazinului, zona unde se proiectează Câmpul de Cinabru Inferior (Xia Dan Tian) şi exersarea coloanei vertebrale, în special zona lombară) cât şi
•La nivel global, prin direcţionarea energiei către organul energetic rinichi (Shen), acesta devine mai puternic, acest lucru reflectându-se într-o stare de revitalizare şi energizare a întregului corp.

În plus, se exersează oasele (Gu), care sunt guvernate de către rinichi, tendoanele (Jin), care sunt guvernate de către ficat şi muşchii (Rou), care sunt guvernaţi de către splină.

Poti invata si tu Tai Chi Chuan in cadrul cursurilor saptamanale organizate de Academia Artasia!