Aşa cum aminteam în introducere, activitatea mentală nu este optimizată în practica Taijiquan-ului direct prin intermediul minţii, ci se porneşte de la corp, de la maniera de a realiza mişcările. “Mintea învaţă de la corp”.

Capacitatea de a relaxa mintea creşte pornind de la relaxarea corporală. În viaţa de zi cu zi, apar treptat o senzitivitate mărită în receptarea stimulilor, reflexe prompte şi decizii mai rapide (abilitatea de a reacţiona la stimuli externi în mod optim), creşterea abilităţii de a învăţa în timp scurt.

Mecanism: Cultivarea unor calităţi opuse (Yin-Yang) ale minţii în simultaneitate, mai precis focalizarea şi relaxarea, în timpul exersării Taijiquan-ului.

Este posibilă ameliorarea unor simptome ale sindromului de hipermotricitate şi deficit de atenţie precum şi ale bolilor Parkinson şi Alzheimer.

Mecanism: Exersarea minţii în timpul Taijiquan-ului prin intermediul respiraţiei şi a mişcărilor corpului.

Emoţiile sunt echilibrate şi efectele stres-ul sunt combătute.

Mecanism: Prin atragerea atenţiei către exersarea propriu-zisă a Taijiquan-ului, presiunea problemelor cotidiene asupra creierului scade, permiţându-i răgazul necesar pentru a se reface.

Perspectiva Medicinei Traditionale Chineze

Se consideră că cele şase condiţii fizice extreme (vântul, frigul, căldura, umezeala, uscăciunea şi focul) nu pot provoca doar prin ele însele boli, ci doar dacă cele şapte emoţii perturbatoare ne-au dezechilibrat deja. Astfel:
•bucuria extremă afecteză inima,
•furia afectează ficatul,
•îngrijorarea şi gândirea excesivă afectează splina,
•tristeţea afectează plămânul,
•obsesiile şi depresia afectează rinichiul
•frica excesivă afectează vezica biliară.

Afectarea organelor energetice (Zang) de către emoţii conduce la o lipsă generală de energie (Qi), lipsă pe care o recunoaştem sub diversele ei manifestări ca: stres, echilibru psihic precar, anxietate, ineficienţă şi incapacitate de refacere prin somn.

Taijiquan-ul calmează cele şapte emoţii perturbatoare, permite relaxarea naturală a corpului şi eliminarea stresului.

Mecanism: În practicarea Taijiquan-ului recomandarea cheie este punerea accentului pe păstrarea liniştii şi a calmului, ignorarea distragerilor externe, clarificarea minţii şi focalizarea pe senzaţiile interne care apar în timpul exersării.

La practicanţi apare senzaţia de energizare şi prospeţime, gândire mai clară, o mai mare motivare şi o senzaţie subiectivă de fericire. Se reglează bioritmurile şi creşte calitatea somnului.

Mecanism: Prin reglarea sistemului nervos şi acordarea lui cu cel endocrin. Rinichiul (Shen) este cruţat, creşte cantitatea de energie (Qi).

Când energia (Qi) ajunge în creştet, aduce sentimentul de reîmprospătare şi calmare. Nervii optici se relaxează şi vederea devine mai ascuţită.

Mecanism: Creştere a fluxului de oxigen către creier, deoarece sângele (Xue) urmează energia (Qi). Creierul (Nao), numit şi Marea de Măduvă, este un organ extraordinar subordonat rinichiului.

Pentru program cursuri <click aici>